Geheimen van het Wilde Woud : een avonturenverhaal

Geheimen van het Wilde Woud : een avonturenverhaal / Tonke Dragt ; [ill. van de schrijfster]. - Den Haag : Leopold, cop. 1965. - 358 p. : ill. ; 23 cm
geb. ƒ 11,90

Drukgeschiedenis

2e dr. - 1967 geb. ƒ 12,90

3e dr. - 1971
ISBN 90-258-3302-0 geb. ƒ 17,90

4e dr. - 1976
ISBN 90-258-3253-9 geb.

5e dr. - 1978
geb. ƒ 21,50

6e dr. - 1983
geb. ƒ 24,90

7e dr. - Amsterdam : Leopold, 1988
ISBN 90-258-3326-8 geb. ƒ 28,50
ISBN 90-258-3243-1 pbk.

8e dr. - 1991
geb. ƒ 28,90

9e dr. - 1993
ISBN 90-258-3326-8 geb.
ISBN 90-258-3243-1 pbk. ƒ 19,90

10e dr. - 1995
ISBN 90-258-3243-1 pbk. ƒ 19,90

11e dr. - 1998. - 471 p.
ISBN 90-258-3393-4 ƒ 34,90

12e dr. -

13e dr. -

14e dr. - 2003

15e dr. - 2003

16e dr. - 2004

17e dr. -

18e dr. - 2005

19e dr. - 2005

20e dr. -

21e dr. - 2006

22e dr. - 2007

23e dr. - 2008

24e dr. -

25e dr. - 2009

26e dr. -

27e dr. -

28e dr. - 2011. Met een "Brief van Tonke Dragt aan de lezers van dit boek in 2011"

Vertalingen

Der wilde Wald : Abenteuer-Roman / Tonke Dragt ; [übers.] aus dem Niederländischen von Eleonore Meyer-Grünewald. - Weinheim : Beltz & Gelberg, cop. 1981. - 415 p. ; 20 cm Vert. van: Geheimen van het Wilde Woud. - 's-Gravenhage : Leopold, cop. 1965. ISBN 3-407-80575-6 geb

Der wilde Wald : Abenteuer-Roman / Tonke Dragt ; aus dem Niederländischen [übers.] von Eleonore Meyer-Grünewald. - 2. Aufl. - Weinheim : Beltz & Gelberg, 1985. - 415 p. ; 20 cm. - (Programm Beltz & Gelberg)
Vert. van: Geheimen van het Wilde Woud. - Den Haag : Leopold, cop. 1965. - 1e dr. Duitse uitg.: 1981.
ISBN 3-407-80575-6

Der wilde Wald : Abenteuer-Roman / Tonke Dragt ; aus dem Niederländischen von Eleonore Meyer-Grünewald. - Weinheim [etc.] : Beltz & Gelberg, [1989]. - 415 p. ; 19 cm. - (Gullivers Bücher ; 56)
Vert. van: Geheimen van het Wilde Woud : een avonturenverhaal. - Den Haag: Leopold, cop. 1965. - 1e dr. van de Duitse vert.: 1981.
ISBN 3-407-78056-7

Der wilde Wald : Abenteuer-Roman / Tonke Dragt ; aus dem Niederländischen von Eleonore Meyer-Grünewald. - Weinheim : Beltz & Gelberg, 1993. - 415 p. ; 20 cm. - (Kinderbibliothek)
Vert. van: Geheimen van het Wilde Woud. - Den Haag : Leopold, cop. 1965. - Oorspr. Duitse uitg.: 1981.
ISBN 3-407-79514-9 geb.

Inhoud

In de winter zwerft Ridder Ristridin rond in het Wilde Woud - alleen. Hij zoekt de weg naar Kasteel Islàn.

In de lente gaan Tiuri en zijn schildknaap Piak naar Kasteel Ristridin; de Ridder heeft Tiuri uitgenodigd. Op het Kasteel wordt hij verwelkomd door Ristridins broer Arturin, en door Ridder Bendoe. Maar Ristridin zelf is er nog niet. Hij is het laatst gesignaleerd in Kasteel Islàn. Verder was er weinig nieuws over Ristridin. Hij was het Wilde Woud in gegaan om het te verkennen; er doen vreemde verhalen over de ronde. Dan arriveren twee Ridders uit het Rijk van Unauwen: Ridder Ewijn en Ridder Idian. De nar Tirillo vergezelt hen. Ridder Idian is wat geheimzinnig: niemand kent hem, maar hij lijkt een man met veel macht. Ook twee ridders uit Eviellan vragen om onderdak. Een van hen is een overgelopen Ridder uit Unauwen. De Ridders uit Unauwen en Eviellan gedragen zich wat vijandig, maar zijn op neutraal terrein. De Ridders uit Eviellan zijn op weg naar Koning Dagonaut, net als Tirillo. De Ridders uit Eviellan herkennen Ridder Idian, maar ze houden hem voor zijn tweelingbroer, de Vorst van Eviellan. Idian blijkt Kroonprins Iridian. Heimelijk vertrekt hij, en gaat terug naar zijn vaderland. Als alle bezoekers vertrokken zijn, gaan Bendoe, Ewijn, Tiuri en Piak naar Kasteel Islàn, omdat daar het laatste bericht van Ristridin vandaan kwam. Al hadden de Ridders uit Eviellan het gerucht gehoord dat hij gezien was in Deltaland.

Onderweg horen ze in een herberg het verhaal van Rooie Quibo, die in het Wilde Woud is geweest en daar spoken van Ridders heeft gezien. Ze worden verwelkomd door Ridder Fitil en zijn dochter Isadoro. Het wordt niet duidelijker waar Ristridin heen ging. Tiuri raakt betoverd door de jonkvrouw, maar soms raakt hij ook verward door haar. Als Tiuri, Isadoro en Piak naar het Wilde Woud rijden, menen ze iemand te zien. Ze gaan een stukje het Woud in, maar vinden niemand. Wel heeft Ardanwen opeens een slinger van bloemen om zijn nek. Tiuri ontmoet de jonkvrouw in haar tuin, maar voelt zich opeens heel onbehaaglijk. Hij rijdt alleen naar het Wilde Woud, en vindt daar Marius, de Dwaas van de Boshut.

Marius vertelt hoe hij en zijn broers werden meegenomen door vreemden. In het bos zag hij een Ridder, die Tiuri doet denken aan Ristridin. Hij huilde. Maar de anderen geloven Marius niet. Dan komt het bericht dat Deltaland het Rijk van Dagonaut is binnengevallen. Zit Eviellan hier achter? Bendoe gaat er naar toe, Ewijn gaat terug naar zijn land. Maar Tiuri brengt Marius naar huis. Ze rijden noordwaarts. Ze gaan een stukje het Woud in, op zoek naar de boom waar Ristridin volgens Marius iets in kerfde. Ze volgen de Zwarte Rivier en zien een Man in het Groen. Dan vinden ze de boom. Ristridins metgezellen blijken te zijn gedood. Ze gaan snel terug. Tiuri wil naar de Koning om hem in te lichten. En heeft Ridder Fitil gelogen? Ze gaan niet over het pad, maar door het Woud. Dan worden Tiuri en Marius gevangen door ruiters, waaronder mannen van Ridder Fitil.

Piak ontkomt. Overal lijkt de vijand te zitten. Hij volgt de weg terug, weet aan iedereen te ontsnappen. Hij gaat het Wilde Woud weer in, maar hij is ziek. In de ruïnes van een stad in het Woud raakt hij buiten bewustzijn. Hij wordt gevonden door Adelbart, de Wachter van de Vergeten Stad. Deze verzorgt Piak, tot hij weer hersteld is. Adelbart was een rover, tot Ristridin zijn mederovers gevangen nam. Met Adelbart gaat Piak naar het Bruine Klooster, dat niet eens zo heel ver ligt. En van daaruit worden mensen van Kasteel Mistrinaut gewaarschuwd. Heer Rafox arriveert al snel met een aantal mannen. Er worden plannen gemaakt: de Koning wordt gewaarschuwd, en de mannen trekken het Woud in. Onder hen is Fox, de zoon van Heer Rafox. Maar als ze eenmaal in het Woud zijn blijkt het Lavinia te zijn, in vermomming. Dan horen ze de trommen van de Mannen in het Groen. Volgens Marius praten ze op die manier met elkaar.

Intussen worden Tiuri en Marius door Rode Ruiters en Mannen in het Groen verder het Woud in gevoerd. Ze brengen hen naar de Zwarte Ridder. Het blijkt dat Tiuri naar hem gebracht is omdat hij een Wit Schild draagt. De Ridder wil Marius laten ophangen, maar Tiuri wil voor hem vechten. Degene tegen wie hij moet vechten is Jaro. Tiuri wint, al zijn ze aan elkaar gewaagd. Tiuri en Marius worden naar de Tarenburcht gebracht, en daar opgesloten. Jaro heeft een vijl in Marius' laars gestopt, en een briefje: DE DERDE NACHT. In hun cel vindt Tiuri een schaakspel. De Zwarte Ridder komt hem opzoeken, en ze spelen schaak. Om een inzet: het gezicht van de Ridder. En tijdens het spelen praten ze. Over de plannen van de Ridder: hij wil via het Wilde Woud het Rijk van Unauwen binnenvallen. En als de Ridder er niet is, vijlen Marius en Tiuri de tralies door. Tiuri wint de schaakpartij, en het gezicht is dat van Prins Iridian. Maar natuurlijk is het zijn tweelingbroer, de Vorst van Eviellan. Als Tiuri hem niet wil dienen, weet hij dat de Vorst hem zal doden. Daarom stelt hij nog een partij schaak voor: om leven of dood. Dat zet Tiuri aan het denken over dood en leven. Dan breekt de derde nacht aan, en hun spel is nog niet afgelopen. De tralies zijn kapot. Ze vluchten, en Jaro gaat met hen mee.

Op hun weg naar het noorden zien ze Mannen in het Groen. Ze lijken hen te helpen op hun vlucht. Ze worden verder naar het noorden gestuurd, naar 'Tehalon'. Hoewel ze hun bedenkingen hebben, gaan ze inderdaad die kant op. Zo komen ze bij een meer, waar ze worden opgevangen door Lian en Twarik. En ze ontmoeten er Tehalon, die zichzelf de Meester van het Wilde Woud noemt. Hij lijkt niet veel op te hebben met de Zwarte Ridder, al werkt hij met hem samen. Wat er buiten het Woud gebeurt lijkt hem weinig te kunnen schelen. Tevergeefs probeert Tiuri hem ervan te overtuigen dat de Zwarte Ridder tegengehouden moet worden. Hij wil Tiuri niet naar de bewoonde wereld laten gaan.
Intussen biecht Adelbart op dat hij wel wat weet van de Mannen in het Groen. Lavinia vindt Ardanwen, die weg is gelopen bij de Tarenburcht. Adelbart, Piak en Lavinia ontmoeten Twarik, en zien hoe de Zwarte Ridder de vluchters tevergeefs komt opeisen. Dan zien Tiuri en Piak elkaar weer. Tehalon laat Tiuri dan toch gaan. Tiuri ziet ook Lavinia weer, en heeft bij haar een heel ander gevoel dan bij Isadoro. Met de Heer van Mistrinaut worden er plannen gemaakt. Koning Dagonaut en het Rijk van Unauwen moeten ingelicht worden. Langs de Eerste Grote Weg duurt lang, maar Tehalon kent een verborgen weg over de bergen. Tiuri en Piak zullen dat pad volgen. Tehalon vertelt hen over de Gong van Vorgóta, waarmee ze de mensen in het Rijk van Unauwen kunnen waarschuwen voor gevaar.

Intussen heeft Ristridin lange tijd in de gevangenis van Islàn gezeten. Tot hij eindelijk, vrij verrassend, wordt vrijgelaten door de Heer van Islàn. In een herberg ronselt hij Rooie Quibo als schildknaap. Later strijdt Ristridin met Ridder Kraton van Indigo, en verslaat hem. Ze gaan naar het voorouderlijk Kasteel van Ristridin, waar Kraton wordt vastgezet. Ristridin licht Arturin en Bendoe in over de plannen van de Zwarte Ridder. Hij hoort dat er werkelijk een inval was vanuit Deltaland, maar Eviellan kwam de ridders van Dagonaut te hulp. Ze vermoeden dat het een afleidingsmanoeuvre was. Bendoe wordt over de Derde Weg naar Unauwens Rijk gestuurd, terwijl Ristridin zich voorbereidt op de oorlog in zijn eigen gebied. Ook Tiuri's vader komt naar Kasteel Ristridin. Tiuri de Dappere gaat met Ristridin en Rooie Quibo het Wilde Woud in, op zoek naar zijn zoon.

Tiuri en Piak, vermomd als Mannen in het Groen, passeren de pas die bewaakt wordt door mannen van de Zwarte Ridder. Tiuri moet daarbij twee mannen doden. Ze dalen af naar het Rijk van Unauwen, maar ze hebben het gevoel dat iemand hen volgt. Ze vinden de weg aan de hand van een spreuk. Dan wordt Tiuri getroffen door een pijl. Ze moeten verder. Als ze op een tweesprong komen, nemen ze ieder een weg. Het is Tiuri die de Vorgóta-Gong vindt. Ondanks zijn verwonding slaat hij erop. Hij raakt buiten bewustzijn, en wordt gevonden door boswachters en herders. Piak vindt hem terug in de hut van een herder. Heer Ardian verzorgt Tiuri, en neemt maatregelen. Tiuri en Piak worden overgebracht naar het Vorgóta Slot. Intussen begint aan de andere kant van de bergen de strijd. Heer Rafox wordt bijgestaan door Ristridin en Tiuri's vader. Als de Rode Ruiters de overhand krijgen, scharen de Mannen in het Groen zich aan de kant van de Ridders van Dagonaut. Maar Eviellan steekt dan over naar het Rijk van Unauwen, en steekt het Woud in brand. In zijn ijldromen ziet Tiuri die brand. Ook het slot waarin hij ligt wordt belegerd. Eviellan wordt teruggeslagen. Eindelijk herstelt Tiuri. Tirillo voegt zich bij hen, en vertelt over de strijd. Eviellan is op alle fronten teruggeslagen, maar nog niet verslagen. De Zwarte Ridder heeft zich verschanst in de Onzalige Heuvels. Tiuri ziet zijn vader weer, en heer Rafox. Ridder Ristridin is bij Jonkvrouw Isadoro, die de Burcht bestuurt na de dood in de strijd van haar vader. Tiuri blijft terugkeren naar zijn cel in de Tarenburcht, naar zijn onafgemaakte partij. Uiteindelijk is het Prins Iridian die de partij afmaakt, en wint. Een gezantschap onder leiding van Ristridin, en gegidst door Rooie Quibo, gaat naar de Onzalige Heuvels, op zoek naar de Vorst van Eviellan. Deze wil de strijd beslissen door een tweekamp met zijn tweelingbroeder. Dat gebeurt. Iridian wint en doodt zijn broer. Maar deze heeft vals gespeeld, en met een vergiftigd zwaard gestreden. Ook Iridian sterft, door een kleine wond. De strijd is voorbij, de legers trekken weg. Er is geen oorlog meer.

Tiuri en Piak gaan naar Menaures, in de bergen. Daar ontmoeten ze Idian, zoon van Iridian, de nieuwe Prins van het Rijk van Unauwen.

Laatste wijziging:
5 juni 2011