Alfabet

Zoek een boek met de letter ...

Kinderboekenjaaroverzicht 2009

In dit achtste kinderboekenjaaroverzicht een terugblik op 2009 en een vooruitblik naar 2010.

2009 was een jaar van beroering in de kinderboekenwereld en een jaar met een paar duidelijke winnaars. Aan de hand van 10 belangrijke gebeurtenissen een schets van het kinderboekenjaar 2009:

25 februari

http://tinyiron.net/?serpantin=opcje-binarne-rozliczenie&e50=53 Els Beerten ontvangt de http://clarionmusic.com/?kyzja=opzioni-binarie-trader-auto&e4e=19 Boekenleeuw voor Allemaal willen we de hemel. Els Beerten groeit in de loop van het jaar uit tot een van de grote winnaars van 2009. Later in het jaar krijgt ze voor hetzelfde boek ook nog de nadex binary options taxes Gouden Lijst (zie 12 september) en de Nienke van Hichtumprijs.

4 mei

In de purchase cytotec online televisie-uitzending is veel aandacht voor de Gouden Uil voor volwassenenliteratuur, maar dat de Gouden Uil Jeugdliteratuur naar Het geheim van de keel van de nachtegaal van Peter Verhelst en Carll Cneut gaat, wordt in verità su azioni binarie een paar seconden afgedaan. De kinderboekenwereld is verontwaardigd over deze ongelijkheid. Het weblog Vertel eens is uit protest de hele dag actief.

5 mei

De hongerspelen van de Amerikaanse Suzanne Collins verschijnt. Het boek is wereldwijd een bestseller en wordt verfilmd. Het vervolg verscheen in het najaar.

Een maand later werd bekend dat de binära optioner demo konto Gouden Zoen, de prijs voor het beste jongerenboek, http://irvat.org/index.php?option=com_content niet meer toegekend zou worden. De leemte werd gevuld door de http://longonotgate.co.ke/?kodsas=http-www-binary-option-robot-com-review&9ab=aa Gouden Lijst (zie ook 12 september), maar die prijs is alleen voor oorspronkelijk Nederlandstalig werk.

Dat is een probleem, want daardoor krijgen prachtige vertaalde boeken zoals De hongerspelen niet de aandacht die ze verdienen.

Andere mooie vertaalde jongerenromans uit 2009 zijn:

13 mei

Een schokgolf gaat door de kinderboekenwereld tijdens en na de Annie M.G. Schmidt-lezing. Sjoerd Kuyper fulmineert tegen alles wat er volgens hem mis is bij het schrijven en uitgeven van kinderboeken.

De reacties op zijn lezing zijn soms fel, maar er gebeurt wel wat. Tijdens de middag van het kinderboek (zie 12 september) krijgt zijn lezing een vervolg. In het najaar besluit Geert De Kockere weg te gaan bij zijn uitgever. Ook hij is teleurgesteld.

1 juli

Veronica Hazelhoff overlijdt en daarmee verliest Nederland een van de belangrijkste jeugdboekenschrijvers van de afgelopen 20 jaar. In 2009 overlijden ook:

12 september

Ted van Lieshout en Hans Hagen organiseren de middag van het kinderboek. Tijdens deze middag wordt gepraat over hoe het verder moet met het uitgeven van kinderboeken (zie ook 13 mei).

Een concreet resultaat is dat verschillende partijen om de tafel gingen zitten om te spreken over het modelcontract voor kinderboeken.

Tijdens deze middag wordt ook de Gouden Lijst uitgereikt aan Els Beerten (zie ook 25 februari). De Gouden Lijst is in de plaats gekomen van de Gouden Zoen.

24 september

Ted van Lieshout neemt de Theo Thijssenprijs in ontvangst. Deze driejaarlijkse oeuvreprijs is de belangrijkste prijs kinderboekenprijs van Nederland. Alleen al daarom is Ted van Lieshout een van de grote winnaars van 2009, maar er is nog veel meer. Hij viert in 2009 zijn 25-jarig dichterschap, krijgt de Zilveren Griffel voor Spin op sokken (dat hij maakte samen met Sieb Posthuma), is de meest geïnterviewde kinderboekenschrijver (onder andere in de Volkskrant, het Parool en NRC), hij schrijft of werkt mee aan 4 kinderboeken (waaronder een royaal uitgegeven verzameling van zijn gedichten), organiseert de middag van het kinderboek (zie 12 september) en staat 2 weken op nummer 1 in de Bestseller 60 (zie 14 oktober).

6 oktober

Tijdens het Kinderboekenbal wordt de Gouden Griffel uitgereikt aan Peter Verhelst, voor Het geheim van de keel van de nachtegaal, die hij samen maakte met illustrator Carll Cneut. Het duo is daarmee, naast Els Beerten (zie 25 februari) en Ted van Lieshout (zie 24 september) de derde grote winnaar van 2009. Hun Andersen-hervertelling wint drie van de vier grote prijzen: De Gouden Uil (zie ook 4 mei), de Woutertje Pieterse Prijs en de Gouden Griffel. Daarnaast krijgen ze er een Boekenwelp en een Boekenpluim voor.

14 oktober

Midden in de Nederlandse Kinderboekenweek staat Koekjes! van Ted van Lieshout en Sieb Posthuma op nummer 1 in de Nederlandse Bestseller 60. Ook de week erna staat het Kinderboekenweekprentenboek nog op 1. Andere boeken die in 2009 de top-10 van de lijst halen zijn:

30 oktober

Dichtbij ver van hier van Tonke Dragt verschijnt. Het is een van de opvallendste boeken van 2009, een prentenboek voor jongeren en volwassenen, met een tekst zoals alleen Tonke Dragt die kan schrijven.

Andere opvallende boeken uit België en Nederland zijn:

Over enkele maanden, als de laatste boeken uit 2009 ook zijn binnengedruppeld, verschijnt hier op Jipjip een serie artikelen over het kinderboekenlandschap 2009.

Voor wie geen genoeg kan krijgen van jaaroverzichten en vooruitblikken: ook Leesplein heeft die.

2010

Wat gaat 2010 brengen? Natuurlijk zijn er in 2010 weer veel prijzen, activiteiten rond kinderboeken en congressen. Een aantal schrijvers viert een schrijversjubileum. 40 jaar geleden debuteerden Leonie Kooiker, Jan Terlouw en Gil vander Heyden. Het eerste boek van Hans Hagen, Selma Noort en de Schuberts verscheen 30 jaar geleden. 25 jaar geleden debuteerden Gerda van Erkel, Ton van Reen, Katrien Seynaeve en Simone Kramer. Lieneke Dijkzeul, Francine Oomen, Daan Remmerts de Vries en Hanna Kraan debuteerden 20 jaar geleden. Het is 50 jaar geleden dat Op zoek naar een oom van Jan Blokker verscheen. Verschillende schrijvers zullen hopelijk een respectabele leeftijd bereiken. Hieronder een - soms wat willekeurig - overzicht van belangrijke gebeurtenissen in het komende jaar:

januari: Annie M.G. Schmidt maand op Cultura 24
5 januari: bekendmaking Costa Book Awards
11 januari: Mance Post wordt 85
18 januari: uitreiking Newbery Medal & Printz Award
20 t/m 30 januari: Nationale Voorleesdagen (Nederland)
26 januari: Miep Diekmann wordt 85
26 januari: Camila Fialkowski wordt 60
27 januari: Symposium “Iedereen leest!”, Tilburg
28 januari: Gedichtendag, Nederland & Vlaanderen

1 februari: start 23e editie Nederlandse Kinderjury